Brief over de fusie - tussenstand
In oktober en november van het vorige jaar is het PEB-bestuur langs alle zeven parochies in de Bommelerwaard geweest om u te informeren over het fusietraject dat het bestuur, mede in opdracht van het bisdom, was gestart. Tijdens die parochieavonden is u verteld over nut en noodzaak van fusie. Intussen zijn we ruim een half jaar verder en lijkt het soms stil. Niets is minder waar!
In deze brief willen we u deelgenoot maken van wat het bestuur de afgelopen maanden heeft gedaan om de fusie gestalte te geven. Een terugblik op de eerste helft en een vooruitblik op de tweede helft van het fusietraject.
Eerste helft
Er zijn drie werkgroepen geformeerd: communicatie, financiën en organisatie. Deze werkgroepen werden allen voorgezeten door iemand uit het PEB bestuur, aangevuld met ter zake deskundigen uit de parochie, het bestuur en het Bisdom. De werkgroepen hebben allemaal een specifieke opdracht om met voorstellen te komen naar het bestuur. Het bestuur bespreekt de voorstellen, doet verbeter voorstellen en neemt besluiten. Verbetervoorstellen komen regelmatig ook vanuit de parochiewerkgroepen naar voren. Heel fijn dat er actief wordt meegedacht over de nieuwe parochie!
Werkgroep communicatie
(Pastoor Ron van den Hout, Mirjam Duijts, Chantal Oppenheimer)
Om u op de hoogte houden van de ontwikkelingen over de fusie is de werkgroep communicatie ingesteld. De werkgroep heeft de parochieavonden in het najaar georganiseerd en heeft diverse artikelen in de dag- en weekbladen geplaatst.
Ook het nieuwe gezamenlijke parochieblad is mede vanuit deze werkgroep voortgekomen, met medewerking van alle redactieleden van de oude parochiebladen. Daarnaast heeft de werkgroep de verkiezing van de naamgeving van de nieuwe parochie georganiseerd en een bijdrage geleverd aan de nieuwe website www.katholiekbommelerwaard.nl.
In de komende tijd zal deze werkgroep diverse vrijwilligersbijeenkomsten en informatieavonden verzorgen.
Werkgroep organisatie
(Harry van Iersel, Christianne van Dierendonck, Bart van Helvoort, Corné Nikkels, Marie-Jeanne Zuidervaart)
Deze werkgroep heeft zich geconcentreerd op hoe de nieuwe parochie georganiseerd moet worden. Dan gaat het onder andere over de ledenadministratie en de financiële administratie.
Hoe houden we contact met alle parochianen en hoe verbeteren we dat? Hiervoor worden contactgroepen gevormd, die de plaats innemen van de bestaande parochiewerkgroepen of beheerscommissies.
Welke werkzaamheden worden centraal opgepakt en welke blijven waar ze nu zijn? Ook over de taken van het nieuwe bestuur is gesproken en er is een begin gemaakt met overleg over nauwere samenwerking bij het beheer van de begraafplaatsen.
Werkgroep financiën
(Frans van der Horst, Ad Verlouw, Pastoor Ron van der Hout, Sjaak van Overdam, Wil van de Molengraft)
De financiële commissie heeft de opdracht gekregen om een sluitende begroting op te stellen voor 2013 en een opzet voor een sluitend huishoudboekje voor de circa tien jaar daarna. Dit bleek een zware klus. Het gaat financieel namelijk niet goed met onze parochies.
Een algemene conclusie uit deze werkgroep is dat een gezonde begroting niet haalbaar is met 7 open kerkgebouwen. Er zullen dus kerkgebouwen gesloten moeten gaan worden.
U begrijpt dat dit geen fijn onderwerp is om over te spreken. Het bestuur worstelt hier erg mee. Uiteindelijk is het de Bisschop die besluiten neemt, maar wij kunnen als bestuur wel richting geven. Feit blijft dat de gevolgen altijd pijn zullen doen.
Tweede helft
Hoe ziet de tweede helft van het fusietraject eruit?
- Het bestuur stuurt een brief naar de bisschop met een voorstel welke kerken gesloten moeten worden om te komen tot een financieel gezonde parochie.
- Direct na de zomer zal de bisschop hopelijk een voorgenomen besluit nemen over het sluiten van gebouwen. Dit voorgenomen besluit komt de bisschop persoonlijk toelichten aan u allen tijdens een gezamenlijke parochiebijeenkomst. De datum daarvoor staat nog niet vast, maar zal vermoedelijk in september/oktober zijn. Tijdens die bijeenkomst is er ruimte om over het voorgenomen besluit te spreken. Vervolgens zal de bisschop zijn definitieve besluit nemen en dat zal aan u worden meegedeeld.
- De nieuwe parochie Heilige Franciscus zal ook een nieuw bestuur krijgen. Pastoor Van den Hout is bezig met het zoeken van bestuursleden. Als u iemand kent die een goede kandidaat voor een bestuursfunctie zou zijn, laat het ons dan weten. In het najaar zal de nieuwe samenstelling bekend worden gemaakt. Het nieuwe bestuur zal de laatste maanden van 2012 meelopen met het huidige bestuur om ervaring op te doen om een vliegende start in 2013 mogelijk te maken.
- De maanden na de zomer zullen in het teken staan van het zoeken naar praktische samenwerking. Er zullen bijeenkomsten worden georganiseerd voor diverse vrijwilligersgroepen. Ook zullen er contactgroepen worden opgericht die de plaatselijke geloofsgemeenschappen op een praktische wijze ondersteunen. In elk van de bestaande parochies wordt een contactgroep gevormd. Deze periode zal in het teken staan van informatie over de inrichting van de nieuwe parochie. Aan het nieuwe bestuur de taak om dat verder inhoud en richting te geven.
- In de tweede week van de kerstvakantie (begin 2013) willen we alle ruimte geven aan de toekomst van onze nieuwe parochie: de kinderen. Zij zullen de mogelijkheid krijgen om een musical in te studeren en deze uit te voeren voor alle parochianen en overige belangstellenden, ouders, opa’s, oma’s, vrienden, klasgenoten etc. Dit onder de professionele begeleiding van de KISI-kids (check www.kisi.nl ). Hierover volgt later meer informatie.
- De viering van de oprichting van de nieuwe parochie Heilige Franciscus zal waarschijnlijk op 6 januari 2013 plaatsvinden.
- Gedurende 2013 zal de nieuwe inrichting verder gestalte krijgen.
- Over de opvolging van pastoor Van den Hout is op dit moment nog niets te melden.
Al deze zaken doen we om een nieuwe parochie te kunnen opbouwen waarin de Liefde van Christus centraal staat, die uitnodigend is en op de toekomst is gericht.
Als u vragen hebt, kunt u altijd terecht bij de vertegenwoordiger van uw beheerscommissie/ parochiewerkgroep in het PEB-bestuur.
Regelmatig zal van de nieuwe ontwikkelingen verslag worden gedaan in het parochieblad en op onze website www.katholiekbommelerwaard.nl.
Bestuur Pastorale Eenheid Bommelerwaard