Katholiek Bommelerwaard

Alem • Ammerzoden • Hedel • Heerewaarden • Hurwenen • Kerkdriel • Rossum • Velddriel • Zaltbommel








Delen:
meld deze pagina op Twitter meld deze pagina op Facebook
Volgen:
link naar de RSS Feed van de laatste nieuwsberichten volg Katholiek Bommelerwaard op Twitter volg Katholiek Bommelerwaard op Facebook

Meimaand - Mariamaand

gepubliceerd: dinsdag, 16 april 2024

Voor katho­lie­ken is het een van­zelf­spre­kend­heid: mei­maand is Maria­maand. Maar waar komt die devotie in de mei­maand eigen­lijk vandaan? Hoe is dat gebruik ontstaan? En op basis van welke bronnen?

Mid­del­eeuwen

Met enige goede wil kun je een enkele aanzet aan­wij­zen in de mid­del­eeuwen, maar van volks­de­vo­tie is nog geen enkele sprake. Geleer­den wijzen er graag op dat Maria de plaats moest innemen voor aller­hande hei­dense gebruiken. De naam van de maand gaat terug op de Romeinse moe­dergodin Maia. Zij staat voor vrucht­baar­heid, ontluikend leven, liefde.

Mariabeeld Meersel-Dreef

 

Mariabeeld Meersel-Dreef

Rond de eerste van haar maand ken­den de Romeinen de Floralia, feesten en spelen ter ere van de bloemengodin Flora. Er kwamen bloemen­kransen aan te pas, meisjes die voor de ogen van de verlekkerde toe­schou­wers in het stadion een striptease opvoer­den. Op mid­del­eeuwse afbeel­dingen wordt de maand mei geïllustreerd door boeren op het land, bloemen, vogeltjes en rid­ders te paard die met hun geliefde de natuur intrekken. Wellicht komen daar gebruiken als het dansen rond de mei­boom vandaan, en het kiezen van een meiko­ningin?

Ombuigen

Dit soort praktijken zijn heel lang blijven bestaan. Tot verdriet van de ker­ke­lijke over­he­den. In 1579 probeert Carolus Borromeus, in zijn bis­schops­stad Milaan, de aan­dacht van de bevol­king af te lei­den van derge­lijke excessen, en ze om te buigen in gebedsston­den voor het Maria­beeld in de ka­the­draal. Dat sloeg aan. In die jaren heerste juist de pest in Noord-Italië. Zou dat ertoe hebben bij­ge­dragen dat de Maria­de­vo­tie een succes werd? In die­zelfde tijd orga­ni­seer­de in Rome Filippus Neri voor de jeugd elke dag van de maand mei een Maria­ge­bedsuur.

Dat gebruik zal met name door de Ita­li­aanse jezuïeten van de acht­tien­de eeuw wor­den over­ge­no­men en verspreid. Tijdens hun volks­mis­sies in de maand mei hou­den ze elke dag Mariamedi­ta­ties. De in­spi­ra­tie was mede inge­ge­ven door bloei en succes van de zogeheten Maria­con­gre­ga­ties, broe­der­schappen die een bij­zon­dere trouw beloof­den aan de heilige Maagd, en dat bezegel­den met een rid­dereed of gelofte.

Mysteries uit het leven van Jezus

De medi­ta­tiestof ontleen­den zij aan Ignatius’ Gees­te­lij­ke Oefe­ningen en borduur­den daar op voort. Ignatius geeft aan hoe de bid­der kan verwijlen bij mysteries uit het leven van Jezus. Hij doet het voor, als hij stil­staat bij Jezus’ geboorte in de grot:

“Onze-Lieve-Vrouw zien en Jozef [...] en ook het pas­ge­bo­ren kind Jezus. Ik maak me tot knechtje, onbedui­dend en onwaar­dig, en ik kijk ze aan, aanschouw ze en dien ze waar het nodig is, alsof ik erbij was, met alle ach­ting en eerbied waartoe ik in staat ben. Daarna tot mezelf inkeren om er enig voor­deel uit te trekken. [...] Aan het einde houdt men een gesprek [met] de drie god­de­lijke personen, met Jezus of met zijn Moeder, Onze-Lieve-Vrouw.”

Boekje

Deze dage­lijkse mei­maandmedi­ta­ties wer­den door de jezuïeten uitge­ge­ven in devotie­boekjes. Zo verscheen in 1725 het boekje van pater Dionisi ‘Meimaand Maria­maand’. Het bevat adviezen voor het versieren van een Maria-altaar of een Maria­beeld; het beveelt aan dage­lijks de rozen­krans te bid­den of de litanie van Maria, en elke dag te beginnen met een goed voor­ne­men. Het beleefde tal­loze herdrukken.

Derge­lijke boekjes von­den hun weg in heel Europa, maar ook in de missie­ge­bie­den: Zuid-Amerika en Zuidoost-Azië. In 1815 en 1822 bevor­derde paus Pius VII (+ 1823) deze vorm van volks­de­vo­tie door er meer­dere aflaten aan te verbin­den.

Recente ont­wik­ke­ling

Welbeschouwd is de mei­maand als Maria­maand dus een recente ont­wik­ke­ling in de ge­schie­de­nis van het vroom­heidsleven. Mooie illus­tra­tie van het katho­lie­ke geloofs­in­zicht dat niet alleen de Heilige Schrift, maar ook de traditie vind­plaats is van Gods open­ba­ring.

 

(bron: Dries van den Akker SJ - Ignis Webmagazine)






 

 

Home

Nieuws

Agenda

Contact

Ik wil

 

Mijn kindje laten dopen
De Eerste H. Communie
Het H. Vormsel
Trouwen
Biechten
Ziekencommunie
Ziekenzalving
Uitvaart regelen
Misintentie opgeven
Meehelpen in de parochie
Inschrijven in de parochie
Adreswijziging doorgeven
Doneren
Een kerk gebruiken

Ik zoek

 

Adressen
Jeugdactiviteiten
Gezinsviering
Parochieblad
Kinderpagina
Catechese
Alphacursus
Koor
Begraafplaats
Misboekje
Op Trefwoord

Vieringen

 

Alle vieringen
Alem
Ammerzoden
Hedel
Kerkdriel
Rossum
Velddriel
Zaltbommel
Doopvieringen
Eerste H. Communie
Vormselvieringen
Ouderenvieringen
Oecum. vieringen
Intenties
Vaste vieringen

Sacrament

 

Doop
Eerste H. Communie
Vormsel
Biecht
Huwelijk
Ziekenzalving
Uitvaart

Algemeen

 

Geschiedenis
Franciscus
Pastoraal team
Bestuur
Pastoraatsgroep
Parochieblad
Adressen
Documenten
Tarieven
Veelgestelde vragen
Links
Sociale media
Privacy
Disclaimer