Vrijdag 22 mei liep pastoor Putman, franciscaan en straatpastor van het Stadsklooster San Damiano in Den Bosch, mee in een solidariteitsmars voor de komst van een asielzoekerscentrum (AZC) in de ’s-Hertogenbosch.
Samen met tientallen andere betrokkenen en sympathisanten liep hij vanaf het stadsklooster naar de Bossche Markt. Daar wilden ze een positief, hoopvol en gastvrij geluid laten horen, als tegenwicht voor de anti-AZC-demonstratie die op hetzelfde moment plaatsvond in de wijk Engelen, waar ook Geert Wilders aanwezig was.
Pastoor Putman benadrukte expliciet dat het geen tégendemonstratie was. “We steken een hand uit”, zei hij. Hij uitte zijn zorg over de toenemende verharding in het maatschappelijke debat rond asielopvang. Volgens de franciscanen van San Damiano is het belangrijk om in plaats van weerstand juist een warm welkom te creëren voor mensen die op de vlucht zijn.
Bij het stadsklooster, waar dagelijks ‘vrienden van de straat’ welkom zijn voor een kop koffie en een gesprek, leeft de overtuiging dat gastvrijheid een kernwaarde is van het christelijk geloof. De “Bossche broeders” willen met hun zichtbare aanwezigheid laten zien dat er in Den Bosch ook een ander geluid klinkt: een van compassie, ontmoeting en hoop.
Interview in Nederlands Dagblad
Het Nederlands Dagblad sprak met Putman en belichtte hoe deze groep katholieken nadrukkelijk vooroploopt in het pleiten voor een menselijke benadering van de asielcrisis.
Wie een abonnement heeft of zich gratis wil registreren, kan het interview hier lezen: