Katholiek Bommelerwaard

Alem • Ammerzoden • Hedel • Heerewaarden • Hurwenen • Kerkdriel • Rossum • Velddriel • Zaltbommel








Delen:
meld deze pagina op Twitter meld deze pagina op Facebook
Volgen:
link naar de RSS Feed van de laatste nieuwsberichten volg Katholiek Bommelerwaard op Twitter volg Katholiek Bommelerwaard op Facebook

Liturgie volgens de Slavisch Byzantijnse ritus

Zondag 21 mei • 11.00 uur • St. Martinuskerk Kerkdriel

gepubliceerd: dinsdag, 25 april 2017

In de kerk van St. Martinus te Kerkdriel vindt op zon­dag 21 mei 2017 om 11.00 uur een vie­ring plaats van de “God­de­lijke Li­tur­gie van onze Heilige Vader Johannes Chrysostomos” volgens de Slavisch Byzan­tijnse ritus.

De gezangen wor­den ver­zorgd door het Tilburgs Byzan­tijns Koor onder lei­ding van dirigent Piet Happel. Cele­brant is pastor Ton Sip, diaken is Wim Tobe.

Omdat Oosterse li­tur­gieën tot het erf­goed van de katho­lie­ke kerk behoren, kunnen wij deze ook in onze kerken vieren. Hierdoor kunnen wij ervaren, hoe onze Oosterse medechris­te­nen hun geloof beleven. Een vie­ring volgens de Byzan­tijnse Li­tur­gie is in grote lijnen te ver­ge­lij­ken met de eucha­ris­tie­vie­ring zoals wij ze in het westen kennen. De dienst van het woord, de offerande consecratie en communie volgen op elkaar en zijn als zodanig herken­baar.

De Slavisch Byzan­tijnse ritus kenmerkt zich door haar diep gewor­telde apos­to­lische traditie, waarin mys­tiek en symboliek sterk verweven zijn. Het geheim van het geloof wordt gevierd te mid­den van de gelo­vi­gen omringd door Iconen, die met bloemen en kaarsen wor­den vereerd. Regel­ma­tig komt de voor­gan­ger naar voren om de iconen te bewieroken. Gezangen en gebe­den be­ge­lei­den het mysterie van het leven, dat de dood overwint.

Een li­tur­gie zon­der gezangen bestaat niet in deze traditie. De open­ba­ring van God aan de mensen geschiedde name­lijk in concrete woor­den; daar past alleen een per­soon­lijk ant­woord op. De men­se­lijke stem is het enige instru­ment dat in staat is woor­den met klanken te verbin­den. Een bij­zon­dere vorm van expressie, dat alleen de mens, geschapen naar Gods beeld en gelijkenis, gegeven is.

De pracht en praal van de Oosterse kerken vin­den hun oorsprong in de gedachte, dat voor de Aller­hoog­ste niets mooi genoeg kan zijn. Niets wordt derhalve achterwege gelaten om de li­tur­gie zo luisterrijk moge­lijk te doen zijn.

Meer dan in het Westen vormen religie en cultuur in het Oosten een harmonieuze een­heid. Vanuit his­to­risch per­spec­tief gezien zijn o.a. ingetogen­heid en lijd­zaam­heid ka­rak­te­ris­tiek voor de Slavische volkeren. Voor hen die door de ge­schie­de­nis heen haast onon­der­bro­ken onderdrukt zijn geweest, is de kerk de plaats waar zij God om ontfer­ming kunnen vragen. De li­tur­gie is vol symboliek en leidt mensen binnen in een mys­tieke sfeer. Iemand zei ooit na afloop van de Byzan­tijnse mis: “Even voelde ik me tijdloos. Waar ik precies was met mijn gedachte kan ik niet zeggen, maar absoluut in een goede sfeer”.

NB. Een vie­ring volgens de Slavisch Byzan­tijnse ritus duurt gemiddeld an­der­half uur.





 

 

Home

Nieuws

Agenda

Contact

Ik wil

 

Mijn kindje laten dopen
De Eerste H. Communie
Het H. Vormsel
Trouwen
Biechten
Ziekencommunie
Ziekenzalving
Uitvaart regelen
Misintentie opgeven
Meehelpen in de parochie
Inschrijven in de parochie
Adreswijziging doorgeven
Doneren
Een kerk gebruiken

Ik zoek

 

Adressen
Jeugdactiviteiten
Gezinsviering
Parochieblad
Kinderpagina
Catechese
Alphacursus
Koor
Begraafplaats
Misboekje
Op Trefwoord

Vieringen

 

Alle vieringen
Alem
Ammerzoden
Hedel
Kerkdriel
Rossum
Velddriel
Zaltbommel
Doopvieringen
Eerste H. Communie
Vormselvieringen
Ouderenvieringen
Oecum. vieringen
Intenties
Vaste vieringen

Sacrament

 

Doop
Eerste H. Communie
Vormsel
Biecht
Huwelijk
Ziekenzalving
Uitvaart

Algemeen

 

Geschiedenis
Franciscus
Pastoraal team
Bestuur
Pastoraatsgroep
Parochieblad
Adressen
Documenten
Tarieven
Veelgestelde vragen
Links
Sociale media
Privacy
Disclaimer